De strijd tussen Amerikaanse techgiganten breidt zich steeds verder uit: van
concurrentie tussen zoekmachines, smartphones en tabletcomputers tot
webwinkelen.

Het jongste gevecht belooft een slag te worden tussen Google en Amazon. Waar
Google begon ooit als zoekmachinespecialist begon, is de webwinkelen het
kernterrein van Amazon. Topman Jeff Bezos van Amazon maakt met e-readers en
de tabletcomputer Kindle Fire inmiddels uitstapjes naar de hardware, maar
krijgt de hete adem van Google in z’n nek.

Google shopping
De zoekmachinegigant is in gesprek met grote detailhandelaren om een dienst te
creëren die het mogelijk maakt voor consumenten om online te shoppen en
artikelen binnen een dag tegen een lage vergoeding te ontvangen, meldt
zakenkrant The Wall Street Journal vrijdag 2 december.

Google doet hiermee een directe aanval op Amazon’s Prime-dienst, die klanten
snelle levering belooft tegen een vaste prijs van 79 dollar per jaar.

De competitie tussen Google en Amazon zal niet direct in het oog lopen, aldus
de WSJ. Want Google wil niet één op één producten via het web verkopen. Idee
is om de zoekmogelijkheden van Google in te zetten. Als consumenten op
webwinkels terecht komen die samenwerken met Google, zorgt Google voor de
logistieke afhandeling aan de achterkant.

De plannen bevinden zich nog in een verkennend stadium, stelt The
Wall Street Journal
, omdat Google voldoende grote detailhandelsketens
aan zich moet binden om de dienst te laten werken.

Lees ook:

Google Chrome passeert Firefox

iPod vervangt kassa

Blackberry-software geschikt voor Android en iOS

Samsung lanceert Google tv in 2012

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl